söndag 7 november 2010

Beijing continued…..

Igår var ännu en underbar dag i Beijing! Tack vare en av våra rumskamrater fick vi en kinesisk tolk hela dagen som visade oss runt i stan och på en massa ”dodgy” bakgator i Hutong delarna dvs det gamla Beijing.
Vi började runt turen med att prova på lite freaky kinesiska specialiteter på en åsnerestaurang….yeah ehh hela menyn bestod av åsnans olika delar, så nu vet vi hur åsna tarmar, lever och tunga smakar, inte direkt gott men det mättar en tom mage!

O allt….ALLT är så jäkla freakin billigt här!!! Halvvägs genom dan landade vi på ett fik på europeiskt vis ute på Jiugulong road. Dem hade de grymmaste hemlagade tårtorna o bakelserna och riktigt kaffe för typ 20kr!! Det e så otroligt skönt att vandra in på restauranger där maten kostar 15kr och matbutiker där färsk apelsinjuice kostar 3kr!! Att åka tunnelbana kostar 2 Yuan alltså 2kr per biljett!

Red light district...well food wise

Vi avslutade kvällen med vår guide och hans kompis på en av de stora restauranggatorna i Beijing, typ en 2 km lång gata upplyst av hundratals röda lampor med restauranger i rad på varje sida! Vi körde chinese hotpot, man har en stor kokande gryta i mitten av bordet och så beställer man olika ingredienser från menyn, vi hade typ nöt, gris, krabba, grönsaker och fisk. Sen doppar man i dem i grytan med sina pinnar bit för bit och käkar det sen! Fuckin awesome! Så tog vi grillad anka som man lindade in i tunna degbitar fyllda med grönskaker och hoisin sås! Helt galet gott!!!

Beijing by night

Dag 5 promenerade vi ned till Yonchegong och Lama Templet, ett stort buddhist tempel med tydligen världens största buddha staty enligt Guinnes World records. På vägen tillbaks till Le Home damp vi in på ett litet dumpling ställe på ett hörn där ingen….ok det här är också en grej….nästan ingen i Beijing kan engelska. Så i alla fall ingen där kunde heller det så vi fick peka oss fram till allt o gissa…..men damn vilka goda dumplings man fick för 5kr!!!

Nu e det slapp o tjapp på hostellet och imorn dra vidare med tåget till Xi’an i 2 dagar och sen vidare till Chengdu! Visumen till Vietnam kommer imorn också……blir skönt att få tillbaka det med tanke på vart man är!